lørdag den 21. maj 2011

Konge på Det Kongelige



Siden jeg var ganske ung og bly har min største drøm altid været at arbejde på Det Kongelige Teater, først var det som skuespiller, men ambitionerne har med tiden rettet sig bagom scenen, til en funktion ingen ved hvad er - Dramaturg. Den funktion får jeg lov at indtage til efteråret 2012, når jeg indtager en praktikplads i teatrets dramaturgiat, men denne sommer står på en helt uventet og fantastisk beskæftigelse. Jeg er nemlig blevet instruktørassistent i Skuespilhuset på en fantastisk forestilling, som hedder "Den Gerrige". Stjernespækket og med fantastiske - i den grad metroseksuelle - mænd og kvinder. Skuespilhuset er som en befæstet borg, og man lukkes kun allernådigst ind af den opmærksomme vagt ved Sceneindgangen, hvis man kan dokumentere ærinde og identitet. Jeg har heldigvis fået et bip-kort, så jeg ikke længere behøver at blive inspiceret hver morgen.
Men hvordan er livet derinde? - tænker man muligvis (ellers er dette blogindlæg overhovedet ikke interessant). Det er kreativt, inspirerende og Københavneragtigt, hvis man lige kan smide en vestjysk fordom ind. "Hej skatter - nys nys, hvor ser du fantastisk ud - og iih altså" det er en velkomst, der sjældent møder en på universitetet. Et assistentjob rækker bredt; fra kaffebrygning til med-instruktion, notetagning på alt, klister-tape-på gulvet pige osv. osv (og så lidt small talk med Ghita Nørby i elevatoren - jow jow). Anekdoterne møder man også mange af, og kendissladderen kører løs i det meget åbne miljø, hvor scenografer, skuespillere, kostumeafdeling og dramaturgiat lever i fred og harmoni på tredje sal.

Jeg elsker mit nye job meget, og nyder at færdes hvor folk ved hvad jeg er, så det vil formodentlig fylde en del det næste stykke tid:)

1 kommentar: