tirsdag den 22. februar 2011

At være...eller ikke at være prostitueret?



Da jeg for et par dage siden startede dagen på traditionel vis med "Go' morgen Danmark" og kaffe, var det et noget ophidset syn, der mødte mig. Det er formodentlig ikke gået nogens næse forbi i denne uge, at Anne Grethe Bjarup Riis lavede nogle særdeles særprægede udtalelser omkring sexarbejdere i programmet - i høje, hidsige toner. Med i studiet var Susanne Møller, der er fortaler for at skabe bedre vilkår for prostituerede i DK, men mange ord blev der desværre ikke indført fra den kant. Selv om Anne Grethe Bjarup Riis hævder at tale på kvindernes vegne, er det ikke respekterende ord, der blev slynget ud, om kvinder der arbejder i sexbranchen. Ganske vist hævder hun at citere fra "den generelle holdning", spermcontainere, bunden af Danmark osv. men meget respekt for andre kvinders valg var der ikke - endda sammenlignes prostituerede med sorte slavearbejdere.
Jeg skal ikke gøre mig til fortaler for prostitution, og hvorvidt det skal anerkendes som erhverv, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Dog synes jeg, det er ganske uretfærdig, at hvis vi skal have lovlig prostitution - og det har vi, at kvinderne ingen rettigheder har. De betaler skat (i teorien i hvert fald), men får ingen støtte fra samfundet. Det ville være ganske grotesk at placere jobbet i studieguiden, og erhvervspraktikanter er næppe ønskværdigt, men har vi ikke pligt til at støtte kvinder, der vel og mærke udfører et fuldt lovligt stykke arbejde?
Det mener Anne Grethe Bjarup Riis ikke kan vi udlede. Samme kvinde lod sig i 2006 fotografere splitter nøgen - i kunsthenseende ganske vist- sammen med sin også nøgne datter.
Billedetitlen på dette billede er "Almindelig luder med karriereødelægger". Ret mig hvis jeg misforstår situationen, men men men.. er dette ikke netop en kritik af prostitueredes vilkår, hvis kroppe falder i værdi efter en fødsel? Billedet skulle vise, hvad en fødsel gør ved kvindekroppen, hvilket åbenbart sætter et stop i indtjeningen i sexbranchen. Serien kunne vel ret beset ses, som en pointering af dårlige vilkår for prostituerede. En lille smule dobbeltmoralsk eller hvad? Den kære Anne Grethe var et underholdende indslag på en ellers almindelig morgen, men mon ikke hun bringes i studiet på baggrund af sit garanterede provokerende væsen frem for sine holdninger? Det eneste jeg fik ud af dette indslag, var i hvert fald en brat opvågning, fra en ellers slumrende morgen. 

3 kommentarer:

  1. Hej Anita

    Meget enig i at Anne Grethe ikke opførte sig særlig gavnligt for hverken ytringsfriheden, de prostitueredes rettigheder eller for en konstruktiv debat. Hun var bare for meget!

    Men jeg mener nu, at billedet med hende selv og hendes datter var en kommentar til, at (især) rappere brugte ordet luder om almindelige kvinder. Hun blev provokeret over, at det er blevet ok at kalde kvinder og unge piger for ludere i mainstrem popmusik, og at kvinder i den almindelige populærkultur er blevet reduceret til at skulle være objekter for mænds seksualitet. Og så var hun vist også lidt provokeret over, at det ikke er attraktivt på arbejdsmarkedet, at man har en familie ved siden af. I begge tilfælde kan jeg godt følge hendes indignation. Men med den opførsel hun lagde for dagen i Go' morgen DK, så vil jeg ønske, at hun aldrig stiller sig op for at tale min sag...

    Mange Hilsner
    Christina (fra dramaturgi)

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Christina
    Du har ret i at billedet er en del af en udstilling, der skulle sætte fokus på at kvinder ikke er sexobjekter - dengang med udgangspunkt i rapmusikkens udstilling af "os". Men i en artikel udtaler hun, at det også er en kommentar til de prostitueredes position i DK (de mister indtjening i takt med den smukke krop forfalder). Under alle omstændigheder synes jeg, at hun dengang hævdede at kæmpe ALLE kvinders sag, men i go' morgen Danmark tog hun stærk afstand for vores prostituerede "medsøstre".

    Kh. Anita

    SvarSlet