tirsdag den 3. april 2012

Udkant eller bagland?



På trods af mit nuværende storby-postnummer er jeg i bund og grund en pige fra udkantsdanmark - endda hvad man kunne kalde vandkantsdanmark, da Hurup både har Limfjord og Vesterhav meget nær ved. Derude er der højt til himlen, hanekyllinger hos naboen, legende børn på MEGET fredelige villaveje og ellers alt hvad der hører idyllen til. Indtil for fem år siden troede jeg, at Hurup var endestation for de så berømte krager, men det skulle vise sig, at man kunne komme længere ud. Min kæreste introducerede mig nemlig til området omkring Vedersø, Kaj Munks så berømte hjemby, hvor man tager skridtet længere ud. Her huserer naturalieøkonomien stadig, og hos den gamle købmand spiller et skråt bræt rollen som rullebånd...Nogen ville måske kunne forveksle området med Hjerl Hede, men det har sgu sin charme.   


Udkantsdanmark er meget udskældt i disse dage, men jeg vil gerne slå et slag for baglandet, der byder på andre fordele end byen - hvis man kan få geografi og arbejde til at gå op i en højere enhed. Huspriserne er små men pladsen stor, hvilket giver mulighed for f.eks. at anlægge sin personlige naturlegeplads som i øjeblikket er tilfældet hos svigerfamilien. 

Børnene kan løbe uden fjerneste risiko for at blive kørt ned, cafeens overpris cafe latte kan indtages hos naboen, et får kan byttes for en gris, og generelt er der en stemning af "back to nature", som man ikke skal kimse af. Som kerneeksempler på at ungdommen kan trives i udkanten, bragte Holstebro Dagblad for nylig en artikel om Jespers søskende, der har bosat sig i hjemstavnen med deres små familier.   
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar